Don Juan

Tradiţiile leagă mitul seducătorului-tip de Spania. Percepţia Europei asupra Spaniei, încă de la naşterea legendei lui Don Juan (în secolul al XVII-lea), a fost una a declinului şi decadenţei. În acest context, rivalii, dar şi victimele Spaniei au găsit o satisfacţie răzbunătoare în promovarea imaginilor negative ale duşmanului.

Din această perspectivă, societatea spaniolă părea închisă, dominată de obiceiuri primitive şi foarte multe tabuuri. Spre nefericirea spaniolilor, aceste păcate au fost, încă de atunci, capsulate în nişte cuvinte care au trecut în lexicul internaţional: siesta şi, în special, macho.Sindromul „macho” ne duce cu gândul la imaginea seniorului andaluz arogant din picturile lui Goya. În spatele cuvântului stau exploatarea femeilor, un stil de viaţă dominat de indolenţă şi consum ostentativ. De partea cealaltă, spaniolii au găsit diferite înţelesuri pentru mitul lui Don Juan.

Legendarul Don Juan reprezenta un tip de erou subversiv. Cine a fost modelul pentru imaginea clasică a lui Don Juan? Candidatul preferat al clasicilor din epoca de aur a literaturii spaniole, unul din favoriţii regelui Filip al IV-lea, Don Juan de Tassis y Peralta. Don Juan de Tassis y Peralta, Conte de Villamediana era un nobil bogat şi carismatic, dar şi un cunoscut poet, care se bucura de reputaţia de a fi unul dintre liberalii de la curtea lui Filip al III-lea.Dramaturgul Gabriel Tellez, un preot care scria sub pseudonimul ‘Tirso de Molina’, a trăit în Madridul acelor ani.El este autorul unei drame numite „El Burlador de Sevilla y Convidado de Piedra” (Seducătorul din Sevilla și oaspetele de piatră), prin care Don Juan Tenorio îşi face debutul pe scena istoriei. Piesa lui Tirso este prima relatare scrisă a legendei lui Don Juan.

Avem, de asemenea, și trei versiuni românești ale lui Don Juan, una fiind chiar imaginea oglindă a acestuia, de genul feminin (în viziunea lui Radu Stanca).

În istoria teatrului radiofonic românesc există și două „biografii” legate de personajul Don Juan. Prima este chiar o prezentare a personajului, iar cea de-a doua este o evocare realizată după „Don Giovanni” (numele în variantă italiană), opera lui Wolfgang Amadeus Mozart. Vă invităm să le ascultați și pe acestea.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s