Biografii, Memorii: Anastasia Dicescu

anastasia dicescu - inside

Anastasia Dicescu s-a născut la 27 februarie 1887, în satul Gălești (jud. Orhei), din Republica Moldova. Ea face parte din galeria artiștilor basarabeni, care au dat strălucire și forță liricii feminine, cântăreața evidențiindu-se atât la Chișinău, cât și la Iași, Cernăuți, Cluj, București, dar și la Odessa, când și-a făcut debutul în opera „Faust”.

A studiat canto la Conservatorul din Odessa și la Academiile de Muzică de la Sankt Petersburg și Roma. Debutează pe scenă în anul 1908. Devine membră a Societății Lirice Române în anul 1916. Concertează pe scena Operei Române din Cluj între 1919-1935. Pune bazele „Societății Muzicale Române” la Chișinău, în cadrul căreia deține funcția de președinte din anul 1918 până în anul 1940, când este nevoită să se refugieze.

În perioada 1919-1936 activează, în paralel, în calitate de director și profesoară a clasei de operă la Conservatorul „Unirea” din Chișinău, pe care îl infințează la inițiativa lui George Enescu, cu care este bună prietenă și colaboratoare. Din anul 1936 până în 1942 lucrează în calitate de profesoară de canto la Academia Regală de Muzică și Artă Dramatică de la București.

A colaborat cu renumiți dirijori ca George Enescu, Mihail Bârcă, Jean Bobescu, Marcu Pester; a conlucrat cu soliștii N. Nagacevschi, R. Steiner, I. Athanasiu, P. Căldăraru. De asemenea lucrează cu pianiștii I. Bazilevschi, A. Alhazov, A Smericinschi și alții. În carieră, artistă lirică de excepție, Anastasia Dicescu a excelat în rolurile principale din „Aida” (rolul Aida), „Traviata” (Violeta) și „Rigoletto” de Giuseppe Verdi, „Bărbierul din Sevilla” de Gioachino Rossini (Rosina), „Faust” de Charles Gounod (Margareta), precum și în opere precum „Evgheni Oneghin”, „Luceafărul”, „Cavalleria rusticana”, „Madame Butterfly”, „Boema”, „Paiațe”, etc.

Trăindu-și viața la intensitate maximă și muncind fără cruțare, uită să aibă grijă de sănătatea sa. Se îmbolnăvește de tuberculoză, stingându-se din viață în anul 1945, în comuna Bucerdea-Grânoasa, din apropierea Blajului. Deşi a avut un rol covârşitor în dezvoltarea muzicii lirice, la fel ca și mulţi oameni de artă din perioada interbelică, Anastasia Dicescu a rămas nemeritat uitată în negura vremii.

Vă invităm să ascultați ÎN AVANPREMIERĂ (la radio se vor difuza marți 24 septembrie) două piese document închinate Anastasiei Dicescu, realizate după un scenariu scris de Magda Duțu și Manuella Popescu (care este totodată și strănepoata lui Pavel Victor Dicescu) și regizate de Petru Hadârcă. Vă dori AUDIȚIE PLĂCUTĂ!!!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s